srijeda, 9. kolovoza 2017.

Razlike katolicizma i pravoslavlja




Tekst koji je pred vama govori ukratko o rimokatolicizmu iz perspektive pravoslavlja. Koje su glavne razlike između ove dvije vjere? Zašto pravoslavni ne prihvaćaju papu? Što s glasovitim Kristovim riječima „Ti si Petar-Stijena i na toj stijeni sagradit ću Crkvu svoju“? Bezgrešno začeće, čistilište? Koji je pravoslavni odgovor na rimokatoličke dogme? Poseban značaj ovog teksta je taj, što se autor, pored klasičnih dogmatskih razlika između ove dvije vjere, osvrće i na današnji rimokatolicizam, nastao nakon Drugog vatikanskog koncila. Iako pojam „rimokatolički“ u službenoj upotrebi označava samo jedan dio stvarnosti koja se naziva „Katolička Crkva“, ovdje ćemo ga koristiti kao oznaku za cjelokupno kršćanstvo koje vodi rimski papa. 

link za pdf:

Broj komentara: 7:

  1. Prvi rimski papa nije bio sveti apostol Petar već Lin (jedan od sedamdesetorice šireg kruga apostola) koga je na to mesto rukopoložio najverovatnije apostol Pavle, koji je takođe rukopoložio i drugog rimskog episkopa Anaklita. Navodno da je Petar rukopoložio svetog Klimenta kao trećeg rimskog papu. Apostoli sami nisu postajali episkopi određenih gradova već su rukopolagali druge na te pozicije. Apostol je titula globalnog karaktera a episkop lokalnog. Pisani istorijski tragovi da je sveti Petar bio u Rimu ne postoje, stoga određene hrišćanske zajednice negiraju da je Petar uopšte ikada i bio u Rimu. Pavle u svojoj poslanici Rimljanima spominje brojna imena, ali Petra ne spominje. Pravoslavna crkva ne ide u tu krajnost, Petar jeste bio u Rimu, najverovatnije jako kratko vremenski, gde je mučenički postradao, u vreme cara Nerona, tako što je raspet naopačke na krst, dok je apostol Pavle pogubljen mačem kao rimski građanin. Što se tiče tumačenja stiha iz Matejevog Jevanđelja o Petru Steni. Petar je ispovedio Hrista kao Sina Božijeg i Isus tu veru (a ne Petra) označava kao stenu. Tj. svaki hrišćanin postaje stena kada ispoveda takvu veru. Bez te i takve vere hrišćanstvo je nemoguće a bez sv. Petra (ako ćete i Pape, mada poređenje nije prikladno i nema nikakvog smisla) je moguće. Sve ostalo o Petru steni kao ličnosti na kome je Crkva izgrađena što se prenelo na rimske pape je Rimokatolička konstrukcija iz vremena nakon raskola. Na kraju krajeva da je crkva izgrađena na Petru kakve bi to veze imalo sa rimskim papom? Zašto bi se to prenelo na rimskog papu a ne recimo na jerusalimskog i antiohijskog patrijarha čije crkve su starije i u čijim stvaranjima je učestvovao Petar? Kada znamo činjenicu da je za kreiranje rimske crkve daleko zaslužnije Pavle a ne Petar.
    Petar Apostolović

    OdgovoriIzbriši
  2. Sveti Irinej Lionski, kao jedan od najranijih istoričara crkve, upravo navodi podatak o Linu kao prvom rimskom episkopu. Neki drugi rani istoričari crkve spominju Klimenta kao prvog papu. Postavlja se pitanje da li verovati nekome ko je gotovo bio savremenik apostola ili modernijim rimokatoličkim teolozima i istoričarima?
    Rimokatolici su često navodili primer u Svetom Pismu gde se kao mesto prebivanja apostola Petra i Marka spominje Vavilon (Babilon). Rimokatolici su napravili paralaelu između Rima i Vavilona u smislu najporočnijih gradova tj. bludnica. smatrajući da se radi o istom mestu. Međutim istina je da se Petar sa svojim duhovnim sinom Markom nije nalazio u Rimu. već u Aleksandriji u četvrti koja je u to vreme nosila ime Vavilon (Babilon) koja je bila naseljena Jevrejima (Židovima).
    Petar Apostolović

    OdgovoriIzbriši
  3. Ni jedan od ovih razloga nije dovoljan da se uništi JEDINSTVO CRKVE I SVI ĆEMO ODGOVARATI ZA TO na Sudnji dan, najprije poglavari CRKKVE I PRAVOSLVNA I RIMOKATOLIČKE , a onda i mirjani. SJEDITE I DOGOVARAJTE SE DOK SE NE DOGOVORITE !!! Narod normalan, to očekuje od vas sa obe strane ! Pozdrav !

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Bog te blagoslovio! I ja tako mislim....

      Izbriši
  4. Nema nikakvog jedinstva. Rimokatolička crkva je sekta što potvrđuju njihove dogme, istorija, eklesiologija, asketika i drugo. Nikakvog zajedništva tu nema. Lako je pobiti RK crkvu. I ne mora se ići na Vatikan II, dovoljno je na postraskolnu RK crkvu srednjeg veka i renesanse (što mi je specijalnost). Ali ipak Vatikan II je realnost i po tom koncilu RK crkva je totalno rasturena naspram ranije RK crkve, iako i ranije je RK crkva u propasti. Tako da je to sekta. A pitanje je da li zbog jedinstva treba uništiti istinitu Hristovu Crkvu koja je Ortodoksna, da bi došlo do nekog jedinstva. Onda nećemo imati nikakvu Crkvu, nego neku Nju ejdž crkvu što je samo uvod u religijsku instituciju Antihrista. ...

    OdgovoriIzbriši
  5. Dodao bih ovde na komentare Petra apostolovića još nešto. Inače odlično pobijanje.
    Prvi episkop ili biskup Rima (iako je "episcopus" latinski naziv) je Lin kako piše i Evsevije cezarejski prvi istoričar crkvene istorije. Zatim navodi nakon Lina episkope Rima po imenima. Tako da po ovome i kako piše Petar Apostolović Petar nikad nije ni bio episkop Rima, a zašto bi i bio, apostoli nisu bili episkopi nego su postavljali episkope. To da je on bio prvi episkop Rima je katolička izmišljotina posle raskola. ...

    OdgovoriIzbriši
  6. Poštovani, ovaj blog već odavno nije u funkciji. Nova adresa na kojoj možete čitati i komentirati tekstove, uključujući i one s ovoga bloga, jest orthodoxhr.wordpress.com

    OdgovoriIzbriši

Molim cijenjene anonimne komentatore da komentare svakako potpišu sa svojim nick name da se može snaći u njima